zondag 9 augustus 2015

Hoe onrechtvaardig is een auto kopen?

Stel, u ziet via internet een prachtige auto staan die u wel iets lijkt. Ook na verder rondkijken en specifiek zoeken blijkt de eerder gevonden auto echt uw keuze te zijn. Wat dan? Dan trek je de schoenen aan en ga je op de betreffende verkoper af voor een praatje, toch?

Zo ging het ook in mijn geval. Een van de voertuigen is eigenlijk aan vervanging toe. Mag ook wel eens na 12 jaren van zeer trouwe dienst en met ruim 2 ton op de kilometer teller. Ok√© ik hoor u al denken: wat verwacht je als inruilwaarde voor een auto uit 2003 te krijgen? Nou natuurlijk niet de hoofdprijs, dat begrijp ik ook wel. Maar hieronder volgt de conversatie tussen de koper en verkoper.

Bij de garage waar onze auto's in onderhoud zijn zag ik een mooie Renault Trafic uit september 2013. Met circa 70.000 km op de teller. In de advertentie waren de onderstaande zaken benoemd.
  • 2 achterdeuren
  • ABS (anti blokkeer systeem)
  • Airbag
  • Airconditioning
  • Arm steun bestuurdersstoel
  • Bijrijdersbank
  • Bluetooth telefonie
  • Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
  • Cruise control
  • Elektrisch bedienbare ramen voor
  • Lat om lat betimmerd
  • Navigatie met kleurenscherm
  • Radio/cd speler
  • Roetfilter
  • Schuifdeur rechts
  • Stuurbekrachtiging
  • Stuurkolom in hoogte verstelbaar
  • Treeplanken
  • Tussenschot laag 
  •  
    Wat ik mis aan dit lijstje waren een set mistlampen, en een trekhaak onder deze bus. Natuurlijk kan dit gerealiseerd worden zei de verkoper. Kosten extra bijna 800 euro.
     
    Daarna begon ik mijn "bus" lijstje op te noemen zoals die altijd zo mooi in advertenties staan:
  • Achterklep met wis-was installatie op het achterraam
  • ABS (anti blokkeer systeem)
  • Alarminstallatie met 2 zones
  • Airbag
  • Bijrijdersbank
  • Bekerhouders
  • Buiten temperatuurmeter in dashboard
  • Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
  • Elektrisch bedienbare ramen voor
  • Elektrische spiegels
  • Lat om lat betimmerd met stevige aannemers laadvloer
  • Mistlampen ( breedstralers ) voor
  • Nieuwe all season banden (factuur aanwezig)
  • Radio/cd speler origineel met stuurwiel bediening
  • Roetfilter
  • Schuifdeur rechts dichte uitvoering 
  • Stuurbekrachtiging
  • Stuurkolom in hoogte verstelbaar
  • Treeplanken
  • Trekhaak met 13 polige stekker
  • Tussenschot laag
  •  Zwaailicht (geel) op het dak
  •  
    En oh ja, het onderhoud van deze bus gebeurt bij de garage waar ik nu stond te praten. Dus ook daar viel niets over op aan te merken door de verkoper.  
    De verkoper stond mij raar aan te kijken en zei toen: "ja maar meneer dat zijn geen extra's hoor". Oh zei ik, maar waarom staan dan veel van mijn punten ook in uw lijstje en rekent u daar wel extra geld voor? En waarom moet ik de volle prijs betalen voor een set mistlampen en de trekhaak terwijl ik deze ook bij u inlever? Kunnen ze niet worden overgezet?  
     
    Daar kwam geen antwoord op bij de verkoper, alleen noemde hij een inruilprijs die bedroevend laag was. Daarvan kon ik nog niet eens de trekhaak, mistlampen, en mijn all season banden betalen.
    Wat mij nog meer bevreemde is het feit dat ik 500 euro meer aan inruilwaarde krijg bij een andere (niet merk gebonden) garage iets verderop, en dat terwijl ik daar keek naar een andere Trafic die nog goedkoper was ook. Ik moet dus nog maar even weer terug naar die garage denk ik.
     
    Ik dacht dus netjes zaken te kunnen doen bij de garage waar ik altijd kom voor mijn onderhoud, een garage die mijn merk als hoofdmerk heeft, een garage waar ze blij zijn met het merk dat ze verkopen en mij als trouwe klant een goed aanbod zouden doen. Kom ik even van een koude kermis thuis! Eigenlijk is de conclusie nu dat ik mijn "ouwe trouwe" Trafic maar gewoon af ga rijden tot hij de geest geeft. Hij kan waarschijnlijk nog best wel een extra tonnetje lopen hoor. Maar ik vind het raar dat je leest dat de automarkt weer aantrekt. Meer auto's verkocht zowel nieuw als tweedehands. Waar gaan deze mensen dan allemaal naar toe? Vast niet naar de garage waar ik nu geweest ben.
     
     
     
     
     

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten