vrijdag 11 november 2016

Ik kan weer leven !

Ik kan het nu wel bekent maken maar eigenlijk is het al oud nieuws.
Sinds september 2016 heb ik een besluit genomen die ik nu eind december evalueer. En ik kan zeggen "het bevalt uitstekend". Wat heb ik gedaan? Simpel ... in plaats van geleefd te worden, heb ik het roer omgegooid en besloot om zelf mijn leven weer te coördineren.

Concreet hield dit in dat ik in de afgelopen zomer drastisch heb gesneden in de contracten met opdrachtgevers. Ik heb afscheid genomen van "grote" jongens die mij veel werk en inkomsten opleverden. Maar de andere kant van de medaille is dat ik ook veel van huis was. Wanneer ik terugkijk op afgelopen jaar schrik ik gewoon van alle hotelrekeningen. En wanneer je dan ook nog de blauwe envelop opent en ziet wat je allemaal mag gaan overmaken naar de Nederlandse Staat toen was voor mij de maat helemaal vol.

Ik werk niet langer voor de "vrienden" van de belastingdienst, want zij werken ook zeker niet voor mij. Dus ben ik gaan schrappen in opdrachtgevers. Ik wil niet meer voor een uur-loontje heel Nederland door moeten rijden, terwijl de reistijd veelal niet eens werd betaald. Nee, ik wil er zijn voor mijn eigen klantenkring, ik wil er zijn voor mijn gezin, ik wil de bossen in kunnen met onze hond, ik wil mijn zoontje naar school kunnen brengen en zien opgroeien, ik wil in de ochtend een kopje koffie kunnen drinken met mijn vrouw, samen het huishouden doen en meer van dat soort (noem het maar) burgerlijke dingen. Tuurlijk wil ik ook werken en bijdragen aan de financiele kant van ons huishouden. Maar dan op normale tijden en voor een normaal tarief.

Nu heb ik de luxe dat ik niet alleen voor inkomsten zorg in ons gezin. En dat ik met mijn werkzaamheden veelal door 2 dagen per week te werken een redelijk maandloon binnenhaal. En dat is toch wel een luxe die niet iedereen zich kan veroorloven. En nu ik in december terug kijk ben ik nog steeds van mening dat ik een goede beslissing heb genomen. Ik heb mijn werk nog steeds, alleen doe ik minder uren. Ik ben uitgeruster, sportiever doordat ik bijna dagelijks met de hond kan wandelen, ben minder gespannen en mijn korte lontje (stress) is al een heel stuk langer geworden  hoor ik van mijn omgeving. Ik heb meer tijd voor mijn gezin, zit niet meer hele dagen achter een pc, en ben sinds jaren eindelijk weer lid van een sportclub (en heb tijd om er heen te gaan ).

Zoals vele ZZPers met mij werd ik de afgelopen jaren geleefd in plaats van te leven. Ik heb regioreus het roer omgegooid. Ik laat mij niet meer leven. Zo kwam er onlangs een grote speler op veiligheid gebied bij mij om te praten over een eventuele invulling van een vacature bij hun. Het gesprek verliep vlot en prettig. Maar toen eenmaal het DBA contract op tafel kwam heb ik ze recht in hun gezicht uitgelachen. Wat een onzin stond daarin vermeld zeg. En aangezien ik mij voorgenomen had om mij niet langer "gek" te laten maken, heb ik hun dan ook per direct bedankt voor hun onacceptabele baantje. Laat ze maar iemand zoeken die wel naar hun pijpen wil dansen. Ik doe niet mee aan hun striptease-act.  

We lopen alweer tegen het einde van het jaar en dat betekend voor mij vaak dat het de laatste twee weken van december en de eerste twee weken van januari heel rustig is. Lekker een maandje vrij dus. Eerder was dit de tijd om de accu weer op te laden. Maar nu is mijn accu helemaal nog niet leeg. En ik kan u zeggen, dat voelt goed! Mijn voornemen voor 2017 is dan ook: zo doorgaan op deze ingeslagen weg. Niets moet, je mag ! Ik bepaal mijn agenda, mijn tijd, mijn leven. En ik wens u voor 2017 het zelfde toe. Neem controle over uw leven, neem vrij, doe leuke dingen, denk aan uw gezondheid, we leven maar 1 keer. Ik werk om te leven, en ik leef niet om te werken ! Proost allemaal, op een goed, gelukkig, gezond, en gezellig 2017. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten